The Leader in Me

‘Het goede doen, ook als niemand kijkt.’

De basisschool is een leerplek, waarin wij oefenen met vaardigheden die ons in staat stellen om te gaan met de uitdagingen van het leven. Hiervoor hebben wij een bewezen aanpak omarmt; The Leader in Me.

The Leader in Me is een pedagogische leerlijn die kinderen op een speelse manier leert zichtzelf richting te geven. Hierdoor geven kinderen leiding aan zichzelf en leren wij ‘het goede te doen, ook als er niemand kijkt’. Daarnaast vergroot deze aanpak het plezier in leren.

Wij werken aan deze vaardigheden door te kijken, denken, en doen via de gemeenschappelijke taal van de zeven gewoonten van (zelf)leiderschap. Dit is zichtbaar in het symbool van de boom van de zeven gewoonten:

De wortels van de boom: ‘Begin bij je zelf’

De wortels van de boom gaan over jezelf. Je krijgt meer zelfvertrouwen. Je leert je eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid nemen.

• Gewoonte 1: Wees proactief – Ik kan kiezen en neem mijn verantwoordelijkheid voor mijn keuzes.

• Gewoonte 2: Begin met het eind in gedachten – Ik heb een doel voor ogen en ik maak een plan.

• Gewoonte 3: Belangrijke dingen eerst – Ik ga eerst werken, voordat ik ga spelen.

De stam van de boom: ‘Speel en werk goed samen met anderen’

De stam staat symbool voor hoe je bent in verbinding met anderen, voor samen leven en samen werken. Dit doe je met hart voor elkaar.

• Gewoonte 4: Denk win-win – Niet alleen ik, niet alleen jij, maar beter voor ons allebei.

• Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden. – Ik luister met m’n oren en m’n ogen om jou te begrijpen.

• Gewoonte 6: Creëer synergie – Samen kunnen we meer dan alleen. Zo ontstaan nieuwe, betere ideeën.

De kruin van de boom: ‘Vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen.’

Met de kruin van de boom komt deze tot bloei. Je laat je inspireren door bijzondere mensen. Je viert bijzondere momenten en successen. Daarbij eet je gezond, ga je op tijd naar bed en beweeg je voldoende.

• Gewoonte 7: Houd de zaag scherp – Ik zorg goed voor mijn lichaam en geest.