Nieuwsbrief 11 november 2022

Thema

Nieuwsbrief

  • The Leader in Me
  • De boom van de 7 gewoonten
  • De 7 eigenschappen van Happy Kids
  • Ideeën om de zeven gewoonten ook thuis te oefenen

The Leader in Me

Fijn dat u de tijd neemt om deze The leader in me- nieuwsbrief te lezen. The Leader in Me is gebaseerd op de principes van de zeven gewoonten van effectief (zelf-)leiderschap.

Wereldwijd werken ongeveer 2800 scholen volgens dit principe. Ook in Nederland groeit het aantal The Leader in me – scholen
Het is dus niet nieuw. Het is voor ons echter wel vernieuwend.

Het geeft ons namelijk een gezamenlijke taal die wij binnen de scholen kunnen gebruiken. Deze taal is erop gericht dat het kind centraal komt te staan bij het vormgeven van de eigen ontwikkeling. En dat is iets waar wij als schoolteam voor willen gaan!

De boom van de 7 gewoonten

In de school en in iedere klas hangt de boom van de 7 gewoonten.

De wortels zijn goed zichtbaar op de tekening! Dat moet ook, want dat is waarmee de boom stevig staat en niet zomaar om kan vallen. Met de wortels begint dan ook het leertraject met de kinderen. De eerste 3 gewoonten gaan namelijk over jezelf. Ze betekenen: werken aan jezelf, overwinningen op jezelf. Met deze 3 gewoonten in je rugzak word je zelf steviger, zodat je niet ‘zomaar omvalt’, onzeker wordt, bang of klagerig bent, maar grip  krijgt op sociale situaties en je eigen verantwoordelijkheid en aandeel ziet.

De stam staat symbool voor jou en je relaties met  anderen. Vanuit jezelf (de wortels) bewandel je de weg naar de ander, naar ‘samen’ en samenwerking. De gewoonten 4, 5 en 6 gaan daarover. Kinderen leren win-win denken, zodat de ander ook ruimte krijgt. Ze leren te luisteren met hun oren én hun hart (eerst begrijpen, dan begrepen worden) en zoeken de samenwerking, waarbij twee losse ideeën misschien wel tot een derde, nóg beter idee leiden (synergie).

De kruin: tenslotte komt de boom tot volle bloei en groei! En dat kan alleen als je ‘de zaag scherp houdt’! Dat wil zeggen: als je goed voor jezelf zorgt en jezelf voedt.

De 7 eigenschappen van Happy Kids

Dit boek biedt bij elk van de 7 gewoonten een mooi geïllustreerd verhaal. De verhalen spelen in ‘Zeveneik’ en in elk verhaal staat een andere personage centraal. Op school worden deze verhalen voorgelezen en de personages worden besproken in de klas.

(Op dit moment introduceren we de 7 gewoonten in de klassen, per week één gewoonte. Dus nog niet alle personages zijn in de klassen besproken.)

Maak kennis met de kids van Zeveneik

  • Goof de Beer: Hij is de grootste van alle kinderen in Zeveneik. Maar hij is ook heel aardig. Hij houdt erg van natuur en allerlei insecten. Het meest houdt hij van mieren.
  • Stuiter Konijn: Stuiter doet niets liever dan sporten: voetballen, tennissen, honkbal, basketbal, fietsen, zwemmen en springen – je kunt het zo gek niet bedenken. Hij houdt ook erg van sneakers en hij heeft er een heleboel.
  • Lily Stinkdier: Ze houdt erg van kunst. Ze is meestal aan het tekenen of schilderen en ze maakt van alles. Ze houdt ook van haar kleine broertje Stink.
  • Ed Eekhoorn: altijd al dol geweest op knutselen en dingen repareren. Hij gaat nooit van huis zonder iets van gereedschap bij zicht te steken. Zoals alle eekhoorns wonen Ed en zijn tweelingzus Elsie in een boom.
  • Elsie Eekhoorn: Eds tweelingzus. Wat zij het allerliefste doet is lezen. Ze houdt ook van rekenen. Soms gebruikt ze heel moeilijke woorden, die ze dan aan haar vrienden moet uitleggen.
  • Steven Stekelvarken: heeft een heleboel scherpe stekels waaraan je kunt zien hoe hij zicht voelt. Als Steven verdrietig is, hangen zijn stekels slap omlaag. Als hij vrolijk is, staan ze recht overeind. Steven is heel relaxed. Hij ligt graag in zijn hangmat op zijn mondharmonica te spelen.
  • Allie Allemansvriend: Allie is een muis. Allie vindt het leuk om met andere kinderen mee te doen, vooral met Lily Stinkdier. Ze woont bij haar oma en ze maakt zich graag mooi met oma’s sieraden en schoenen.
  • Ernst de Worm: Ernst is heel verlegen, dus als je hem wilt zien, moet je heel goed zoeken.

Ideeën om de 7 gewoonten ook thuis te oefenen

Op school introduceren we de gewoonten per week. In de komende weken behandelen we steeds 1 nieuwe gewoonte erbij.

Begin van bijzelf

Gewoonte 1: Wees Proactief (Jij maakt je eigen keuzes)

Eerst werken aan jezelf, eerst kijken naar jezelf, naar jouw keuzes, jouw verantwoordelijkheden, jouw doelgerichtheid en jouw integriteit en dan pas naar de ander en naar jouw relaties met anderen.

Voorbeelden:
• Je ruimt zelf je spullen op zonder dat het je gevraagd wordt;
• Je neemt je taak serieus ook als er niemand kijkt of controleert;
• Je wilt geen gaatjes in je gebit en daarom poets je je tanden uit jezelf;
• Je vraagt om hulp als je dat nodig hebt.
• Als je iets verkeerds hebt gedaan, bied je je excuses aan voordat iemand je erom vraagt.

Gewoonte 2: Begin met het einddoel voor ogen (Maak een plan)

Begin met het einde voor ogen. Bij deze gewoonte gaat het om je visie, je plan. De gewoonte om te plannen leidt tot positieve resultaten.
Voorbeelden:
• Leg voordat je vanavond gaat slapen je kleren voor morgen klaar;
• Vertel je vader of moeder wat je later wilt worden;
• Maak een lijstje wat je ’s morgens moet doen om op tijd op school te komen.

Gewoonte 3: Belangrijke zaken eerst (Eerst werken, dan spelen)

Van alle gewoonten is dit de lastigste. Waarom? Omdat we allemaal geneigd zijn om dat wat dringend is of juist gemakkelijk is, voor te laten gaan. Het is ook niet gemakkelijk om belangrijke zaken eerst te doen. Maar wel verstandig. Daarnaast houd je vaak meer tijd over dan je denkt.
Voorbeelden:

• Als je thuiskomt van het sporten, ruim je eerst je spullen op voordat je gaat relaxen;
• Morgen verras je je vader en/of moeder en doe je jouw aandeel in het huishouden zonder dat ze erom hoeven te vragen;
• Bedenk iets wat je al een hele tijd voor je uitschuift, zoals bijvoorbeeld je kamer opruimen… Doe het nu meteen!

Werk daarna goed samen

Gewoonte 4: Denk win-win (Zoek naar voordeel voor iedereen)

Denken in termen van win-win (altijd zowel aan de ander als aan jezelf denken), is een belangrijke gewoonte om te leren. Het leven gaat tenslotte niet alleen over ‘mij’ en ook niet alleen over ‘jou’. Het gaat over ‘beiden’.
Voorbeelden:
• De volgende keer dat je met iemand ruzie maakt over speelgoed, zeg je: ‘Zullen we iets bedenken waar we alle twee blij mee zijn?’;
• Laat anderen ook aan de beurt komen en gebruik ook ideeën van anderen om je probleem op te lossen of om samen te werken.

Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden (Luister voordat je praat)

Goed leren luisteren is heel belangrijk en niet eenvoudig. Daarbij is wàt er wordt gezegd niet altijd de boodschap. Luister met je oren, je ogen en je hart. Probeer eerst de ander goed te begrijpen en vertel dan pas jouw verhaal.
Voorbeelden:
• Ken je iemand die goed luistert? Je oma? Je vader? Wat doen zij waardoor zij een goede luisteraar zijn?;
• Luister eerst naar een ander voordat jezelf wat zegt;
• Als je een ruzie hebt, laat dan de ander eerst zijn verhaal vertellen. Vat het samen. Als de ander dan zichzelf begrepen voelt, vertel je jouw verhaal.

Op school introduceren we in deze week de ‘talking stick’. Vraag je kind er maar eens naar.

Gewoonte 6: Creëer synergie (Samen bereik je meer)

Als team samenwerken: dat is synergie. Erkennen van verschillen en vervolgens samenwerken om tot een beter resultaat te komen dan wat ieder in zijn eentje kan presteren. Dan geldt 1+1=3 of meer. Zet ieders sterke kant in.
Voorbeelden:
• Noteer drie dingen waar je goed in bent. Noteer vervolgens drie dingen waar iemand anders goed in is, bijvoorbeeld je broer, je zus of een vriend of vriendin. Werk samen aan een gezamenlijke opdracht;
• Maak eens samen met iemand het ontbijt, gebruik elkaars talenten.

Zorg goed voor jezelf

Gewoonte 7: Houd de zaag scherp (Evenwicht voelt het best)

Ga voor een goede balans tussen werken en ontspannen. Zorg goed voor jezelf door aandacht te geven aan je hoofd, hart, ziel en lichaam.
Voorbeelden:
• Eet gezond;
• Slaap genoeg;
• Speel buiten;
• Doe leuke dingen met je vrienden;
• Geniet van de dingen die je leuk vindt;
• Houd een dagboek bij;
• Leer nieuwe dingen;
• Lekker relaxen.